• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۱۵ - ۰۹:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
عزت‌اللهی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نباید با طارمی یا سردار مقایسه شوم/ انتخاب لیگ دانمارک یک تصمیم عقلانی بود

نه با استقلال و نه هیچ تیم دیگر ایرانی مذاکره نکردم / در دانمارک جای رقابت می‌جنگند، می‌خواهیم شگفتی‌ساز شویم / کی‌روش را راحت از دست دادیم تا از جام جهانی عقب بیفتیم

اینکه بخواهم خودم را با بچه‌های دیگر مقایسه کنم یک مقدار منطقی نیست، چون آنها پست‌شان با من متفاوت است. وقتی شما در پست هجومی بازی کنید و اگر کار خاصی هم نکنید اما با یک گل یا یک پاس گل می‌توانید دیده شوید اما در پست من ۹۰ دقیقه هم زحمت بکشید کسی وقت نمی‌گذارد تا آن بازی را از اول تا آخر نگاه کرده تا ببیند بازیکن چه عملکردی داشته و چقدر زحمت کشیده است.

نباید با طارمی یا سردار مقایسه شوم/  انتخاب لیگ دانمارک یک تصمیم عقلانی بود

به گزارش «فرهیختگان»، هافبک دفاعی تیم ملی فوتبال ایران بعد از حضور درخشان به همراه تیم ملی در جام جهانی روسیه و یک دوره تقریبا موفق در فوتبال انگلیس دوباره به فوتبال روسیه برگشت و در ادامه نیز امسال طبق توافق با روستوف، سوپرلیگ دانمارک را برای ادامه فعالیت انتخاب کرد تا به دنبال تحقق رویاهایش در این کشور اسکاندیناوی در شمال قاره اروپا باشد. هرچند طی یکی، دو سال اخیر به خاطر برخی مصدومیت‌های سنگین و سخت گاهی از مستطیل سبز دور ماند اما همین چند هفته گذشته در لیگ دانمارک عملکرد درخشانی داشت تا جایی که هفته گذشته موفق شد مقابل تیم فوتبال کپنهاگن عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص بدهد، با این حال نامش در فهرست اخیر تیم ملی دیده نشده که جای ابهام دارد. درخصوص مسائل مختلف ازجمله انتخاب تیم وایله دانمارک، شرایط فوتبال این کشور، بررسی آخرین وضعیت لژیونرها و همچنین شرایط تیم ملی فوتبال ایران و سرمربیانش در سال‌های اخیر با او همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سعید عزت‌اللهی را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به پیشنهاد‌هایی که داشتی چطور شد دانمارک را به‌عنوان مقصد بعدی برای ادامه فعالیت انتخاب کردی؟

اول اینکه من اختیار کاملا دست خودم نبود چون با باشگاه روستوف قرارداد داشتم پس باید پیشنهادی می‌آمد که هر دو طرف راضی باشند. در ادامه بین پیشنهاداتی که از کشورهای مختلف آمد، باشگاه وایله دانمارک را انتخاب کردیم. البته در این میان برایم این موضوع بیشتر از همه اهمیت داشت که بتوانم تیمی را انتخاب کنم که برایش بازی کنم تا بتوانم دوباره آن اعتمادبه‌نفس گذشته و روندی که قبلا داشتم را از سر بگیرم چون نمی‌خواستم پشت‌بند اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد و نتوانستم بازی کنم دوباره یک اشتباه دیگر انجام دهم و خدایی‌نکرده یک وقفه طولانی باعث شود تا سال‌های بیشتری از فوتبالم از دست برود. به همین دلیل طی صحبت‌هایی که با مدیران باشگاه دانمارکی و مربیان این تیم داشتم، احساس کردم نظرات آنها مثبت است و در وایله فضای مدنظرم و آن چیزی که می‌خواهم وجود دارد و به همین دلیل کشور دانمارک و این تیم را انتخاب کردم. هرچند در تحقیقاتی هم که داشتم، متوجه شدم لیگ دانمارک به خوبی در اروپا دیده می‌شود و بازیکنان جوان خیلی زیادی هرساله از این لیگ راهی لیگ‌های معتبر اروپایی می‌شوند و به همین دلیل فکر می‌کنم انتخاب وایله یک قدم و تصمیم عقلانی برایم بود. خدا را هم شکر می‌کنم که این اتفاق افتاد و امروز برای رسیدن به هدفم در این کشور اروپایی هستم و امیدوارم ان‌شاءالله به اهدافم یک به یک از دانمارک برسم.

هفته چهارم را هم با پیروزی پشت‌سر گذاشتید.

بله خدا را شکر یکشنبه به یک پیروزی خارج از خانه دست پیدا کردیم و شرایط‌مان بسیار خوب است و فعلا در رتبه سوم جدول رده‌بندی قرار داریم. فکر می‌کنم با توجه به اینکه تیم ما تازه سال گذشته به لیگ برتر آمده استارت خوبی را در این فصل داشتیم اما باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم چون بازی‌ها بسیار سنگین است و همه تیم‌ها در سطح بالایی قرار دارند و اصلا شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با یک تیم فاصله زیادی داشته باشید، این درحالی است که تیم مطرح کپنهاگن دانمارک تازه بعد از چهار هفته یکشنبه به اولین برد خود دست پیدا کرد. در اینجا مسابقات به صورت فشرده و سنگین برگزار می‌شود و درمجموع رقابت‌ها بیشتر شبیه یک جنگ می‌ماند و از آنجایی که در پایان رقابت‌ها دو تیم سقوط می‌کنند باعث می‌شود تا تیم‌ها با جدیت و تمام توان مقابل یکدیگر ظاهر شده تا امتیازات لازم را کسب کنند. با این حال ما هم تیم خوبی هستیم و‌ انگیزه زیادی برای موفقیت داریم و با وجود مربی خوبی که بالای سر مان داریم که سابقه هدایت اسپانیول را هم در کارنامه دارد و با استفاده از تجارب او به روزهای آینده امیدوار هستیم و ان‌شاءالله بتوانیم امسال شگفتی‌ساز شویم.

به نظر می‌رسد بعد از آن مصدومیت‌های طولانی دوباره به اوج آمادگی رسیده‌ای؟

خداراشکر در شرایط خوبی هستم اما همان‌طور که اشاره کردید متاسفانه مصدومیت‌ بدموقعی که نصیبم شد، باعث شد یک مقدار از روندی که داشتم فاصله بگیرم اما الان همه‌چیز خوب است و شرایط خودم هم از لحاظ اعتمادبه‌نفس و بدنی بسیار مطلوب است و بازی به بازی بهتر می‌شوم و درمجموع احساس بسیار خوبی دارم. امیدوارم هرچه زودتر بتوانم به شرایط آرمانی که از خودم انتظار دارم، نزدیک‌تر شوم تا بتوانم در مسابقات به تیم کمک کنم تا به نتایج خوبی در ادامه رقابت‌های لیگ برتر دانمارک یا همان سوپرلیگ دست پیدا کنیم.

در تیم وایله ملی‌پوش دانمارکی یا ملی‌پوش از سایر کشورها یا احیانا بازیکن مطرحی هم حضور دارد؟

ملی‌پوش از کشورهای دیگر داریم اما از دانمارک خیر چون بیشتر بازیکنان تیم ملی این کشور لژیونر هستند و خارج از این کشور بازی می‌کنند و شاید فقط یکی دو بازیکن آنها در لیگ کشورشان بازی کنند اما چند ملی‌پوش از کشورهایی مثل فنلاند و آلبانی و چند نفر دیگر را داریم، هرچند بازیکنان جوانی داریم که در تیم‌های ملی جوانان در کشور‌های دیگر بازی می‌کنند اما تیم ما تیم یکدست است و همه تلاش می‌کنیم تا تیم موفق باشد و زیاد به اسم‌ها متکی نیستیم.

در این چند هفته خوب ظاهر شدی و اتفاقا هفته گذشته بهترین بازیکن زمین هم انتخاب شدی، چقدر این شانس را به خودت می‌دهی تا در پایان فصل لیگ‌ دانمارک مثل برخی لژیونرها ازجمله طارمی یا سردار آزمون بتوانی یکی از عناوین برتر فصل را به خود اختصاص بدهی؟

اول باید عنوان کنم اینکه بخواهم خودم را با بچه‌های دیگر مقایسه کنم یک مقدار منطقی نیست، چون آنها پست‌شان با من متفاوت است. وقتی شما در پست هجومی بازی کنید و اگر کار خاصی هم نکنید اما با یک گل یا یک پاس گل می‌توانید دیده شوید اما در پست من ۹۰ دقیقه هم زحمت بکشید کسی وقت نمی‌گذارد تا آن بازی را از اول تا آخر نگاه کرده تا ببیند بازیکن چه عملکردی داشته و چقدر زحمت کشیده و برای همین فکر می‌کنم این مقایسه درستی نباشد، چون پستم با سایر دوستان که در اروپا بازی می‌کنند، متفاوت است و هر بازی که آنها می‌کنند اگر گل بزنند یا پاس گل بدهند بیشتر از من با توجه به پستی که دارم دیده می‌شوند که البته این موضوع طبیعی هم است. از سوی دیگر وقتی می‌بینم آنها موفق کار می‌کنند این موضوع یک‌ انگیزه بزرگ برای من است که می‌بینم فوتبالیست‌های کشورمان و هم‌تیمی‌های خودم در تیم ملی باعث می‌شوند تا پای فوتبالیست‌های ایرانی بیشتر به اروپا باز شود و این یک نکته مثبت برای فوتبال ایران به شمار می‌رود.

دقیقا مثل نسل طلایی ۹۸ فرانسه که بسیاری از آنها راهی اروپا شدند.

دقیقا البته با این تفاوت که شرایط کشور در حال حاضر با آن زمان بسیار متفاوت بوده و مثل حالا نبود که تا این اندازه ما در دنیا و به‌ویژه در سطح اروپا مظلوم واقع شویم. در هر صورت امروز نگاه‌ها به هموطنان ایرانی در خارج از کشور مقداری تغییر کرده که دلیل آن هم برای خودم هم نامشخص است و به همین دلیل ما مظلوم واقع می‌شویم. با این حال بچه‌ها نشان دادند که با تلاش و عملکردمان می‌توانیم ضد این مسائل باشیم، با وجود اینکه جو علیه بازیکنان ایرانی است. به‌طور مثال در فصل نقل و انتقالات شاید بین یک بازیکن ژاپنی با سطح پایین‌تر در مقایسه با یک ملی‌پوش ایرانی، بازیکن ژاپنی را ترجیح بدهند و این شرایط را برای فوتبالیست ایرانی خیلی سخت می‌کند. با این حال خیلی خوشحالم وقتی پیشرفت هم‌بازیانم را در تیم ملی شاهد هستم و می‌بینم در باشگاه‌های خود می‌درخشند و امیدوارم به عملکرد خوب خود ادامه دهند و من هم تلاشم را می‌کنم تا مثل آنها نماینده خوبی برای کشورم باشم.

با کدام یک از آنها بیشتر از بقیه در ارتباط هستی؟

با اکثر آنها در ارتباطم اما با جهانبخش بیشتر از بقیه، البته با مرتضی و مهدی و کریم یا سردار و امیر عابدزاده هم در تماس هستیم.

زمانی عنوان شد با سردار مثل برادر هستید و رابطه صمیمانه‌ای با هم دارید. هنوز هم این رابطه گرم و صمیمانه است؟

الان هم در ارتباط هستیم، البته آن زمان هم‌تیمی و بیشتر اوقات با هم بودیم اما با توجه به اینکه بعدا باشگاه‌های ما از هم جدا شد و مقداری مشغله‌های بیشتر و متفاوتی به وجود آمد مثل سابق نه، اما هرازچند گاهی همه با هم در ارتباط هستیم و با هم صحبت می‌کنیم و حتی جدیدا علی بیرانوند هم به اروپا آمده و با علی هم رابطه خوبی داریم‌.

شنیده بودیم در یک گروه واتساپی با حضور برخی لژیونرها که رابطه خوب و صمیمانه‌ای با هم دارید، بیرانوند را در این گروه حسابی اذیت می‌کنید!

)باخنده) در هر صورت بچه‌ها همه با هم در ارتباط هستیم و ما نسلی بودیم که همه با هم بالا رفتیم و هنوز هم به‌طور جدی با هم در ارتباط هستیم.

دوباره به فوتبال دانمارک برگردیم، به نظر می‌رسد تو اولین فوتبالیست ایرانی شاغل در این کشور باشی. هرچند خاطره دیدار ایران و دانمارک در سال ۱۹۹۹ که هادی طباطبایی در دیدار فوق لقب شیر کپنهاگ را گرفت در ذهن هواداران فوتبال باقی مانده.

آن بازی را یادم نمی‌آید چون خیلی کوچک بودم اما ایرانی‌های زیادی در این کشور زندگی می‌کنند و در هر بازی که به شهرهای مختلف دانمارک می‌روم به من لطف دارند و از من حمایت می‌کنند، البته دیدارهای لیگ دانمارک فعلا با محدودیت حضور تماشاگر به خاطر شیوع کرونا برگزار شده و درمجموع بیشتر از ۵۰۰ نفر نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند‌. با این حال در همین شرایط هم ایرانی‌های عزیزمان خودشان را به ورزشگاه می‌رسانند و این باعث افتخار من است‌. درباره سوالی هم که مطرح کردید فکر می‌کنم قبل از من بازیکن ایرانی در دانمارک بازی نکرده باشد و من اولین ایرانی شاغل در لیگ این کشور باشم.

مشغول یاد گرفتن زبان دانمارکی هم هستی تا بعد از این فقط به خاطر اسپانیایی صحبت کردن تو به آن افتخار نکنیم؟!

(با خنده) اینجا همه انگلیسی‌شان خوب است و نیازی به یاد گرفتن زبان دانمارکی نیست و با همان زبان انگلیسی هم می‌توان کار را درآورد!

صحبت از حضورت در استقلال بود قبل از اینکه به دانمارک بروی. این موضوع چقدر صحت داشت؟

شایعات در فصل نقل‌وانتقالات همیشه وجود داشته و این موضوع فقط شامل حال فوتبال ایران نمی‌شود و در همه جای دنیا رواج دارد، اما من به‌صورت رسمی هیچ مذاکره‌ای با هیچ تیم ایرانی نداشتم. این شایعات همیشه بوده و من هیچ مذاکره‌ای نکردم، هرچند با روستوف قرارداد داشتم و من نمی‌توانستم به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای خودم به تنهایی با تیمی که من را می‌خواهد مذاکره کنم و هر تیمی که من را می‌خواست باید با باشگاه روستوف ارتباط می‌گرفت و من نمی‌توانستم هیچ دخالتی در این خصوص داشته باشم.

به تیم ملی برسیم؛ فکر می‌کنی چرا به اردوی جدید این تیم دعوت نشدی؟

تیم ملی با تغییرات فنی مواجه بوده و اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی انتخاب شده و او در این برهه صلاح دید تا بازیکنانی را دعوت کند که بخواهد آنها را از نزدیک ببیند و محک بزند، در هر صورت من جای اسکوچیچ نیستم و به‌عنوان بازیکن حرفه‌ای اصلا نمی‌توانم درباره این موضوع نظری بدهم. از سوی دیگر وظیفه‌ام این است که کار خودم را انجام بدهم و با جدیت کار را ادامه داده و هر موقع که ایشان صلاح بداند با تمام وجودم در خدمت تیم ملی هستم و امیدوارم تیم ملی نیز در دو بازی پیش‌رو موفق باشد و نتایج خوبی بگیرد.

مربی قبلی هم شکایت کرد و مبلغ کلانی باید به‌عنوان خسارت به او بپردازیم!

من یک بازیکن هستم و نه دخالتی در قرارداد ویلموتس داشتم و نه اصلا می‌دانم که شرایط قرارداد او چه جوری بوده یا چیز دیگری، اما همه صحبت‌ها به عملکرد این سرمربی ختم می‌شود و اینکه اگر یک فلش‌بک به گذشته بزنید این سوال مطرح می‌شود که چرا هیچ‌کس حتی آن بازیکنانی که از تیم ملی زمان کی‌روش خط می‌خوردند علیه او حرفی نزده یا عملکرد فنی او را زیرسوال نبردند اما همان بازیکنانی که در زمان کی‌روش بودند بعدا در ادامه با ویلموتس کار کردند، از سطح کیفی این سرمربی ناراضی هستند. پس قطعا یک جای کار ایراد داشته و به نظر من درمجموع نتایج خودش گویای همه‌چیز است. حالا دیگر گذشته‌ها گذشته و ما بهتر است به این مسائل دیگر فکر نکنیم چون جز اینکه افسوس بخوریم که چرا به آن راحتی کی‌روش را از دست دادیم و در ادامه مربی را آوردیم که باعث شد چند قدم از جام‌جهانی عقب بیفتیم هیچ حاصل دیگری ندارد. با این حال امیدوارم با آمدن اسکوچیچ بتوانیم از آن تجارب قبلی درس گرفته باشیم و کمک کنیم تا او بتواند یک تیم ملی خوب با آن معیارهایی که مدنظر مردم و خودش هست همراه با نتایج موفق درست کند.

با وجود اینکه می‌گویی گذشته‌ها گذشته اما باید پول کلانی را به ویلموتس بدهیم و این موضوع فوتبال ما را بدجوری به حاشیه و قهقرا برده است.

در هر صورت آنهایی که با ویلموتس کار کردند عملکرد فنی او را زیرسوال بردند، درحالی که چرا این اظهارات در زمان کی‌روش نبود و حتی الان هم که این سرمربی حدود 2 سالی می‌شود از تیم ملی رفته چرا هنوز کسی به کی‌روش نقد فنی نمی‌کند؟ از قدیم گفتند آن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است و ماجرای عملکرد ویلموتس مصداق همین موضوع است، چون وقتی شما یک چیزی را می‌بینید که تا این حد واضح است دیگر جای هیچ بحث و نقدی باقی نمی‌ماند.

یعنی اعتقاد داری از اول قرارداد با ویلموتس اشتباه بود؟

اشتباه و درست را من نمی‌توانم بگویم چون معیار انتخاب این سرمربی را نمی‌دانم اما وقتی شما با نام بزرگی مثل کی‌روش قطع همکاری می‌کنی آن هم بعد از ۸ سال و بردن تیم ملی به دو جام جهانی پیاپی با شرایطی که وجود داشت و در جام جهانی نیز بتوانید با این سرمربی نتایج مطلوبی را کسب کنید، قطعا باید یکی را بعد از او بیاورید که در حد نام این سرمربی باشد. انتخاب سرمربی تیم ملی بحث یک روز و دو روز نیست بلکه صحبت یک مملکت و هشتاد میلیون جمعیت است و شادی کل مردم ایران بستگی به نتایج تیم ملی دارد، بنابراین نباید این‌طور می‌شد که خیلی سریع فقط بخواهید یکی را سرمربی تیم ملی انتخاب کنید که ما هم بگوییم سرمربی تیم ملی داریم‌. با این حال امیدوارم تجربه انتخاب ویلموتس برای کل مسئولان ورزش کشور و آنهایی که روی قراردادها و نحوه آوردن سرمربیان خارجی نظارت دارند و مسئول هستند درس خوبی شده باشد تا درنهایت کسانی بیایند که به کیفیت فوتبال کشورمان کمک کنند نه اینکه صرفا یک سرمربی خارجی انتخاب کنیم و بعد بگوییم مربی خارجی آورده‌ایم. به نظرم باید کسی را بیاوریم که به بهبود سطح کیفی فوتبال ایران کمک کرده تا بتوانیم از این لحاظ کشورمان را قوی کنیم، در غیر این صورت چرا باید پول و هزینه‌ها را در این شرایط اقتصادی کشور که مردم در تنگنا هستند به کسانی بدهیم که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند!

به‌عنوان سوال آخر؛ پیام‌های زیادی برای تولدت دریافت کردی. کدام یک از آنها از همه بهتر بود و به تو بیشتر از همه چسبید؟

همه پیام‌ها خوب بودند. همین که در روز تولدم این همه دوست و هوادار برایم ارزش قائل هستند و تولدم را تبریک گفتند نشان می‌دهد راه را درست رفته‌ام و از همین‌جا دست تک‌تک آنهایی که به من لطف داشتند و همیشه حمایتم می‌کنند را به گرمی می‌فشارم و امیدوارم یک روز جواب محبت‌هایشان را بدهم.

نگاه رسانه‌های دانمارک به حضور عزت‌اللهی در وایله

پرطرفدارتر از اشمایکل!

سعید عزت‌اللهی پس از حضور در کشورهای مختلف از روسیه و اسپانیا گرفته تا انگلیس و بلژیک حالا در 24 سالگی راهی دانمارک شده تا بتواند در تیمی که به‌تازگی راهی لیگ برتر این کشور شده، فوتبالش را احیا کند. وایله در چهار هفته ابتدایی فصل جدید و درحالی که هافبک ملی‌پوش ایرانی خود را در ترکیب داشته توانسته عملکرد خوبی به نمایش بگذارد و با دو برد، یک تساوی و یک شکست در رتبه سوم لیگ قرار دارد. یاران عزت‌اللهی این هفته در زمین اودنسه به یک پیروزی ارزشمند دست یافتند که تا حد زیادی آن را مدیون عزت‌اللهی هستند. تکل خشن «ایسام جبالی» بهترین گلزن حریف در این فصل روی پای عزت‌اللهی باعث شد داور مسابقه با کارت قرمز او را جریمه کند و درنهایت وایله این بازی را با یک گل برد.

حضور او در فوتبال دانمارک باعث جلب توجه رسانه‌های این کشور شده است و آنها به دقت عملکرد او را زیر نظر دارند. سایت شبکه تلویزیونی DR دانمارک در گزارشی از حضور او در این کشور می‌نویسد: «یک هافبک ایرانی که 1.3 میلیون فالوئر در اینستاگرامش دارد و حالا در تیم وایله بازی می‌کند که به‌تازگی به سطح اول فوتبال دانمارک صعود کرده است. او 500 هزار فالوئر بیش از کسپر اشمایکل، گلر اصلی تیم ملی دانمارک دارد و نامش سعید عزت‌اللهی است. نامی که شاید برای بسیاری از دانمارکی‌ها شناخته شده نباشد و یک تازه‌وارد از کشوری با 80 میلیون جمعیت محسوب می‌شود. محبوبیت او در ایران و شبکه‌های اجتماعی پس از رقابت‌های جام‌جهانی 2018 بیشتر شد. جایی که او و تیم ملی کشورش تا آستانه حذف کریس رونالدو و تیم ملی پرتغال از این تورنمنت پیش رفتند و می‌توانستند با کسب یک تساوی در جام باقی بمانند. با این حال او هواداران زیادی در اینستاگرام دارد و به‌طور طبیعی برای بازیکنان تیمی مثل وایله معمول نیست که یک عکس سلفی‌شان در صفحات اجتماعی بیش از 100 هزار لایک داشته باشد. برای هم‌تیمی‌های او این میزان محبوبیت تعجب‌آور است و البته حضور او در این باشگاه باعث شده تا توجه هواداران ایرانی به باشگاه وایله و بازیکنان این تیم نیز جلب شود.»

 *‌نویسنده :  محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار